Kan vi tala om konstnärlig kvalitet?
Vi vet alla att det är förbjudet att göra dålig barnteater, men hur gör vi för att lyckas? Vad är det som gör att vissa föreställningar svänger med sin publik och andra inte? När blir det stor konst och vad händer när det havererar?
För oss som arbetar mot barn och unga finns ingen konflikt mellan konstnärlig kvalitet och delaktighet, men hur ser våra metoder ut? Principen om armlängds avstånd bygger på övertygelsen att konstnärligt kunnande är en specifik och av samhället efterfrågad kompetens, så vad består den av?
I tider av populistisk pajkastning där kvalitet likställs med elitism, gör vi ett försök att resonera kring vad som krävs för att det ska bli bra och varför det inte alltid blir det.
Medverkande panel:
Paula McManus, dramatiker/regissör/konstnärlig ledare
Nadja Hjorton, koreograf/regissör/konstnärlig ledare
Farnaz Arbabi, regissör/konstnärlig ledare
Charlotta Nylund, scenograf/kostymdesigner
André Gatu, skådespelare
Emilie Dimitrakopoulou Sahlén, skådespelare
Martin Forsberg, koreograf och konstnärlig ledare Norrdans
Samtalsledare: Anna Sjövall, VD/konstnärlig ledare Teater Halland
Arrangör: Teater Halland