Att tala om teater
- Svenska Assitej
Teatern möter skolan när lärare och elever kommer för att se en föreställning. Hur ser detta möte ut? Vilken delaktighet erbjuds den unga publiken i scenkonstens process?
Scenkonsten strävar inte sällan efter att bidra till och åskådliggöra möjlig förändring i samhället. Detta blir extra tydligt i politisk teater. Men räcker det med att visa upp något på scen för att nå förändring och påverka, eller behöver teatern medverka i uppföljningen och den fördjupade diskussionen kring en föreställning? Hur kan sådan uppföljning se ut och vilka erfarenheter finns hos teatrarna av mötet med den unga publike? Bör varje teater ha en pedagog som fungerar som en länk mellan konsten och lärandet? Scenkonstnärer och pedagoger samtalar under ledning av Karin Helander, professor i teatervetenskap.
Seminariet ingår i projektet Shadowland, arrangerat av Svenska ASSITEJ och är finansierat av Svenska Postkodstiftelsen.
Tid och plats
Grupp:
Svenska AssitejMedverkande:
Samtalsledare: Karin Helander
Greta Sundberg, dramatiker och pedagog
MK Larsson, kulturpedagog
Maria Trost
Erik Holmström
Carolina Frände
Nora Nilsson