FORSKARE BERÄTTAR: VAD SÄGER LÄRARE OCH ELEVER OM KULTUR I SKOLAN?
I två aktuella följeforskningsprojekt i Skåne står kultur i skolan i fokus. ”Re:flex – en kurs i att träna kultur” är en fortbildning för lärare som tagits fram av Malmö stad, med målet att ge deltagarna verktyg att förvalta kulturupplevelser tillsammans med sina elever. Forskare vid Malmö universitet undersöker lärarnas upplevelser och reflektioner om kursen, på uppdrag av Region Skåne.
Den andra studien handlar om barns upplevelser av kulturaktiviteter i Kristianstad, genom den kommunala kulturgarantin Kulturnyckeln. Utvecklingscentrum UNGA Musik i Syd har initierat följeforskningen i syfte att ta reda på mer om barnens tankar och erfarenheter av att möta scenkonst
Medverkande:
- Medverkande: Caroline Ulvsand, kultursekreterare, Maggi Óttarsdóttir, kultursekreterare, Annette Mars, universitetslektor i musikpedagogik, Anneli Einarsson, lärare och forskare i dramapedagogik, Anna-Carin Fogelqvist, projektledare Utvecklingscentrum UNGA Musik i Syd, Anna Linge, universitetslektor i musikpedagogik.
- Seminariet arrangeras av Region Skåne i samarbete med Malmö stad, Malmö universitet och Musik i Syd.