Behöver barnteater dramatiker?
Svensk barnteater betraktas stundtals som en plantskola för nyblivna dramatiker och ett sätt att komma in i branschen. "I Sverige slår man igenom med en barnpjäs" var till exempel en seminarietitel för några år sedan på BIBU. Parallellt med detta har teater för barn och unga inte sällan sitt ursprung i en barnbok. Finns det motsättningar mellan de här utgångspunkterna? Hotar adaptioner av förlagor dramatikens utveckling eller kan de bidra? Hur påverkas repertoaren generellt i karga ekonomiska tider?
Deltagarna representerar scenkonstnärer och producenter som främst utgår ifrån nyskriven dramatik i sin praktik och de som i kontrast inte gör det. De som i första hand inte arbetar med text utgår ifrån rörelse, tematik, en idé eller en förlaga (film/roman/bok). Lisen Rosell arbetar ofta kollektivt, Isabel Cruz Liljegren textbaserat och Sophia Segrell utgår ofta från ett känt verk eller i mer devisingprojekt.
Medverkande:
Lisen Rosell, regissör och skådespelare
Sophia Segrell, Konstnärlig ledare Dockteatern Tittut
Isabel Cruz Liljegren dramatiker och medlem i Dramatikerförbundets styrelse
Moderator: Lisa Lindén, dramaturg och dramatiker
Arrangör: Dramatikerförbundet