Gå till huvudinnehållet

Är scenkonsten i skolan hotad? - Nuläget, ansvaret och vägen framåt

Två barn står på sina skoilbänkar i ett klassrum med fler barn som räcker upp händerna.
Mellanrummet. Fotograf Daniel Andersson.

Flera rapporter vittnar om bristen på likvärdighet till kultur i skolan. Systemet för hur scenkonst fördelas och kommer ut till skolorna varierar stort i hela landet. Det råder viss förvirring kring vem som ansvarar för vad, vad läroplanen egentligen säger och hur vi kan följa upp att alla elever nås. Alla säger sig prioritera barn och unga samtidigt som både skolor och kulturbranschen brottas med allt fler nedskärningar. Under denna eftermiddag vill vi ge en lägesbild för hur det ser ut i skolan och för de som producerar scenkonst. Vi frågar oss om det faktiskt har gått så långt att scenkonsten i skolan är hotad. Hur ser skolan på denna lägesbild? Hur påverkar den kulturaktörerna? Vi avslutar med en gemensam diskussion kring vad som faktiskt krävs för att vända utvecklingen och vem som bär ansvaret.

 

Lägesrapport skolan 

Tankar och synpunkter från skolvärlden över scenkonstens roll i skolan.

Hur ser rektorer och skolans personal på skolans uppdrag att ge alla elever tillgång till kultur? Hur ser kommunens relation som huvudman ut i förhållande till rektorn som har en lagreglerad befogenhet att leda och samordna det pedagogiska arbetet vid förskolan eller skolan. Det ansvar och de arbetsuppgifter som rektorn har enligt skollagen och andra författningar kan inte inskränkas av huvudmannen i en arbetsbeskrivning eller liknande. Rektorn har en självständig ställning genom sitt ledningsansvar och sin beslutanderätt.

Vad säger läroplanen och vem har ansvar för vad?

Medverkande:

Pia Swärdh, Rektor på Nanny Palmkvistskolan 

Pernilla Göthe, lärare Kirsebergsskolan

Amanda Gustafsson, Teaterlärare Nicolaiskolan

Moderator: Birgitta Berntsson Ärje, Utvecklingsledare, Kultur- och fritidsförvaltningen Trollhättans Stad

 

Lägesrapport scenkonsten 

I den här delen av seminariet tittar vi närmare på hur det ser ut med distribution av scenkonst till skolor runt om i landet. Representanter för den fria scenkonsten, från institution och region ger sina perspektiv på nuläget. När den minskade kulturbudgeten ger försämrade resurser till scenkonsten samt regioner och kommuner tvingas dra ned redan urholkade kulturbudgetar, samt att det statliga Skapande skola-bidraget sänks, hur ska skolan kunna fullfölja sitt uppdrag att ge alla barn lika rätt till kultur i skolan? För scenkonstaktörer som gör scenkonst till barn är skolan en av den absolut viktigaste inköparen och arrangören – hur påverkar det scenkonstgrupper om skolan får allt mindre resurser att köpa och ta emot scenkonst? Hur kan ett framtida scenario se ut?

Exempel och lägesanalys från Teatercentrum vars medlemmar är de fria teatrarna som spelar för mer än 500 000 barn och unga varje år. Regionteater Väst berättar om hur de samarbetar med Västra Götalandsregionens 49 kommuner. Scenkonst Sörmland berättar om sin turnémodell som i 40 år likvärdigt förmedlat scenkonst i Sörmlands skolor, hur viktig är skolans delaktighet och vad händer med kvalitén?

Medverkande:

Ann Lundberg - Chefsproducent, Regionteater Väst 

Siri Sandström - Scenkonstproducent barn och unga, Scenkonst Sörmland 

Emily Wilson - Kommunikatör, Teatercentrum Södra 

Märta Jungerfelt - Tillförordnad verksamhetsledare, Teatercentrum Västra 

Vägen framåt 

I den sista delen för vi samman representanter från flera aktörer för att tillsammans diskutera hur vi tillsammans kan säkra barn och ungas rätt till konst och kultur på skoltid. 

Den 11-12 april genomförs den nationella konferensen Kultur i skolan – lotteri eller garanti. Ambitionen med konferensen är att sätta skola och kultur i samma rum och se på lösningar för att stärka barns rättigheter till kultur. Projektledarna berättar om vad som hände på konferensen och vad nästa steg kan bli. 

Avslutningsvis har vi en gemensam diskussion tillsammans med representanter frän de första två punkterna och personer som arbetar med kultur i skolan. Hur ser de på situationen och hur arbetar personer i olika instanser med att säkra kultur i skolan. Och vad krävs för att vi ska kunna få till en förbättring? 

Medverkande:

Åsa Jansson Konsulent barn och unga, Kulturförvaltningen VGR

Jonna Börjesson Konsulent barn och unga, Kulturförvaltningen VGR

Sara Sivre Kultursamordnare barn och unga, Mölndals stad

Simon Strömberg, Verksamhetsutvecklare, Kulturrådet 

Emily Wilson, kommunikatör/förmedlare, Teatercentrum Södra,

Moderator: Ola Jacobson, Strateg kultur barn och unga, Kulturförvaltningen Helsingborg

Tid och plats

15:00 - 18:00

Speltid: 180 minutes